A pleca în vacanţӑ în timpul sarcinii este un lucru cu adevӑrat minunat. Daca ieşirea este planificatӑ în mod corespunzӑtor, te poţi bucura de un timp de calitate, cu adevӑrat relaxant, înainte de a veni pe lume noul şi mult aşteptatul membru al familiei. Oricare ar fi destinaţia, în primul rând trebuie sӑ afli ce facilitӑţi de asistenţӑ medicalӑ sunt la destinaţie, în caz cӑ vei avea nevoie de asistenţӑ medicalӑ de urgenţӑ. Un sfat util este sӑ îţi iei în bagaj dosarele medicale pe care le deţii, astfel încât sӑ poţi oferi medicilor, dacӑ e cazul, informaţii relevante.


Vacanţa şi perioada de sarcinӑ

Din cauza senzaţiei de greaţӑ şi obosealӑ permanentӑ din timpul primelor 12 sӑptӑmâni de sarcinӑ, unele femei preferӑ sӑ nu cӑlӑtorescӑ în aceastӑ perioadӑ. Cӑlӑtoria în ultimele luni de sarcinӑ poate fi obositoare şi inconfortabilӑ. Aşa cӑ, multe femei considerӑ cӑ cea mai bunӑ perioadӑ de a lua o vacanţӑ este în mijlocul sarcinii, între patru şi şase luni.


Zborul cu avionul în timpul sarcinii (se aplicӑ şi în cazul croazierelor)

Cӑlӑtoria cu avionul nu este dӑunӑtoare pentru graviduţӑ sau pentru copil, dar situaţia se schimbӑ în cazul în care este vorba despre o sarcinӑ cu complicaţii, de aceea este indicat ca înainte sӑ discuţi despre intenţia avutӑ cu medicul. De asemenea, anumite companii aeriene au o politicӑ foarte strictӑ când vine vorba de femei însӑrcinate. Este bine sӑ cunoşti aceste detalii înainte de a achiziţiona biletele.


Constipaţia cӑlӑtorului (şi cu atât mai mult a graviduţei)

Constipaţia apare adesea în timpul cӑlӑtoriilor pentru cӑ, de multe ori, o persoanӑ nu mai are regimul alimentar cu care este obişnuitӑ acasӑ. Uneori, poate fi de vinӑ şi stresul unui drum lung, fie cӑ este fӑcut cu maşina sau cu avionul.

În ceea ce priveşte perioada sarcinii, la apariţia acestei probleme contribuie în primul rând hormonii, care relaxeazӑ musculatura intestinalӑ, dar şi presiunea pe care o exercitӑ uterul în creştere asupra intestinelor. Ca sӑ previi constipaţia, se recomandӑ sӑ ai o alimentaţie bogatӑ în fibre, cu un aport pentru organism de aproximativ 25-30g de fibre zilnic.

Nu uita! Hidratarea este foarte importantӑ. Mai multe pahare repartizate în mod egal pe parcursul unei zile îţi vor asigura hidratarea de care ai nevoie. Totodatӑ, suplimentele pe bazӑ de fier pot fi reduse, în caz cӑ observi cӑ agraveazӑ constipaţia în timpul sarcinii.


Rӑul de maşinӑ al femeilor însӑrcinate

Oboseala şi ameţelile sunt frecvente în sarcinӑ, aşadar este important ca în timpul cӑlӑtoriei cu autoturismul  sӑ consumi în mod regulat lichide şi alimente naturale care oferӑ energie. Este indicat ca pe toatӑ durata cӑlӑtoriei sӑ se pӑstreze un aer curat în maşină, iar centura de siguranţӑ sӑ fie poziţionatӑ cu cureaua transversalӑ între sâni şi cureaua abdominalӑ peste pelvis, sub burtӑ, nu peste burtӑ. Trebuie sӑ te simţi cât mai comfortabil pânӑ la destinaţie!


Alimentele şi bӑuturile specifice altor culturi

Dacӑ alegi sӑ mergi într-o vacanţӑ în afara ţӑrii, nu testa toate alimentele sau bӑuturile ce îţi sunt oferite, mai ales dacӑ eşti însӑrcinatӑ. Verificӑ întotdeauna dacӑ apa de la robinet este potabilӑ, deşi cel mai indicat este sӑ consumi doar apӑ îmbuteliatӑ.

Rӑceala graviduţei în vacanţӑ

Indiferent de locul în care alegi sӑ mergi, nu uita sӑ îţi pӑstrezi o temperaturӑ optimӑ a corpului, folosind haine adecvate. Variaţiile de temperaturӑ nu sunt benefice pentru sarcinӑ, mai ales cӑ pot provoca afecţiuni nedorite. Dacӑ simţi cӑ te încearcӑ vreo rӑcealӑ, hidratarea intensaӑ şi vitaminizarea cu fructe şi legume reprezintӑ soluţia pentru a ameliora starea. Cu un pic de atenţie, fiecare viitoare mӑmicӑ se poate bucura de o vacanţӑ de vis!


          

Alimentația unei femei însărcinate este deosebit de importantă atât pentru dezvoltarea fătului, cât şi pentru sănătatea viitoarei mămici. Dar nu cantitatea este cea care face diferența.
Calitatea alimentației, echilibrul dintre nutrienții asimilați, eliminarea din dietă a unor alimente potențial dăunătoare, acestea toate converg pentru starea de bine a organismului.
Tentațiile sunt mari. Oriunde ne uităm în jurul nostru sunt produse care ne îmbie şi efectiv ne trag de mânecă prin aspect, prin savoare sau prin aromă. Toate promit să fie delicioase şi să satisfacă papilele gustative.
Din punct de vedere caloric, regimul alimentar al gravidei trebuie să fie mai consistent decât în mod normal, dar în niciun caz dublat. Curele de slăbire sunt periculoase şi nerecomandate, pentru că pot veni la pachet cu carențe ale unor nutrienți indispensabili pentru sănătatea fătului şi a femeii însărcinate. Excesul unor alimente în dauna altora poate, de asemenea, cauza complicații.
Viitoarea mămică are nevoie de carbohidrați şi glucide, ca bază pentru dezvoltarea fătului. Dar acestea trebuie alese cu grijă, prin alternative sănătoase. De exemplu, glucidele rapide care provin din zahăr pot fi înlocuite cu fructoza existentă în fructe.
Proteinele trebuie să facă parte din regimul alimentar, însă nu în exces. Sunt recomandate proteinele din carne slabă sau din produse lactate care conțin o cantitate cât mai mică de grăsime.
O altă categorie de nutrienți este cea a grăsimilor.
Dintre acestea, produsele pe bază de acizi graşi esențiali Omega 3 şi Omega 6 sunt recomandate în alimentație.

Omega 3 reprezintă acei compuşi lipidici pe care organismul nu îi poate sintetiza în cantitatea necesară, astfel încât trebuie introduşi prin alimentație. Somonul, semințele de in, nucile, uleiul din soia şi semințele din soia, spirulina, fasolea sunt câteva dintre alimentele bogate în Omega 3. Se consideră că Omega 3 au efect antiinflamator şi previn bolile de inimă.
Omega 6 mențin nivelul hidric al pielii, reduc nivelul de colesterol şi se găsesc în semințe şi nuci, dar şi în uleiurile extrase din acestea. Omega 6 este produs în diferite cantități şi de către organism.
Echilibrul dintre nutrienți este un factor esențial în regimul alimentar al femeii însărcinate. Cartofii, fulgii din cereale, pâinea, orezul sunt câteva dintre alimentele recomandate, care conferă energie zilnică şi sunt surse de proteine, substanțe minerale şi vitamine. Pâinea integrală şi fulgii de cereale conțin fibre vegetale, care reglează tranzitul intestinal şi previn constipația.
Fructele, legumele şi zarzavaturile au un rol important în menținerea sănătății organismului.
Un alt aspect care ține de regimul alimentar este modul în care aceste alimente sunt obținute şi pregătite. Bineînțeles, este mult mai uşor să fie cumpărate gata preparate, rafinate, într-o formă cât mai aproape de varianta finală. Să nu fie nevoie decât de lingură sau furculiță şi... poftă bună!
Dar multe astfel de alimente conțin elemente potențial dăunătoare, care le ajută să aibă un aspect apetisant sau un gust mai plăcut. Ar putea fi uşor evitate dacă mâncarea ar fi gătită în casă, cu toate ingredientele "la vedere".
Fibrele contribuie la sănătatea femeii gravide prin reglarea tranzitului şi prin rolul profilactic pe care îl au asupra organismului.
Casenfibra asigură aportul zilnic necesar de fibre. Datorită gustului neutru, soluția Casenfibra este uşor de administrat, ca atare sau în combinație cu lichide necarbogazoase sau cu alimente semisolide.


          

Creşterea şi dezvoltarea fătului şi bunul mers al sarcinii depind în mod deosebit de alimentația abordată de femeile aflate în acest capitol al vieții lor.
Sarcina nu este o cursă pentru creşterea rezervelor adipoase ale mamei, nici o perioadă în care se poate mânca haotic şi fără măsură, ci un interval în care unul dintre cele mai importante lucruri este asigurarea nutrienților necesari pentru buna dezvoltare a fătului.
 Chiar dacă necesitățile nutriționale sunt mai mari pe durata sarcinii, cheia spre a le satisface este reprezentată de calitatea alimentelor şi nu de cantitatea lor. Astfel, o alimentație echilibrată, regulată, variată (care să conțină nutrienți din toate grupele alimentare) şi care ține cont de necesitățile speciale din această perioadă, este unul dintre punctele forte ale dezvoltării normale a fătului şi, totodată, o metodă de a creşte confortul fizic şi chiar psihic al viitoarei mămici. Femeile gravide ştiu deja de importanța proteinelor în perioada sarcinii, însă un alt aliat de încredere este reprezentat de fibrele alimentare. Ĩn timpul sarcinii, tractul gastrointestinal slăbeşte, acest lucru putând conduce la constipație sau hemoroizi. Fibrele sunt cele responsabile de prevenția apariției acestor probleme. Ĩn acelaşi timp, datorită fibrelor, grăsimile au un tranzit mult mai rapid prin sistemul digestiv, ceea ce înseamnă că se vor depune mult mai greu. Spectrul importanței fibrelor în alimentație este mult mai larg, deoarece acestea ajută şi la scăderea colesterolului şi a nivelului zahărului din sânge şi previn constipația.
Fibrele sunt elemente esențiale ale unei alimentații sănătoase pentru femeile gravide şi contribuie din plin la creşterea calității vieții, prin beneficiile extinse asupra întregului organism.
(Dr. Claudiu Cocoşilă, Medic Specialist Obstretică-Ginecologie)